Happy merry Christmas and the best for 2014! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Lotte Beek - Bongers - WaarBenJij.nu Happy merry Christmas and the best for 2014! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Lotte Beek - Bongers - WaarBenJij.nu

Happy merry Christmas and the best for 2014!

Blijf op de hoogte en volg Lotte

03 Januari 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo allemaal,

Allereerst natuurlijk voor iedereen de beste wensen voor 2014!! Dat het maar een mooi jaar mag worden met vele mooie herinneringen en liefdevolle momenten!!

Het is alweer even geleden dat ik heb geschreven, kom ik nu achter.... Het zijn ook een paar drukke, maar meestal leuke weken geweest! Ik zal nu niet meer per dag gaan beschrijven wat ik heb gedaan, want dan ben ik even bezig;) Ik zal een kortere samenvatting geven van mijn maand december.

In het weekend (14 december) zijn we naar Prasat Preah Vihear geweest. Een tempel dicht bij de Thaise grens. Hier hebben de Cambodjanen heel lang voor gevochten, maar ze hebben de strijd wel gewonnen! Deze tempel staat op een berg! Dus een super mooi uitzicht over Cambocja en Thailand! En het beste was, wij waren de enige toeristen. Geen stomme Chinezen op de foto! Niemand of alleen wij! Heel rustgevend en mooi!

Helaas is het hier nu ook winter, dus het weer is behoorlijk wat veranderd! ’s Ochtends is het echt koud!! Dan moet ik een dikke trui en sokken aan! Gelukkig wordt het in de midagen wel warmer en kan de dikke trui (meestal) wel uit. Toch wel blij met mijn trui die ik heb meegenomen!! Haha.

Op dinsdag 17 december had mijn kamergenootje Steef haar laatste dag!!! Heel raar om na 2 maanden afscheid van haar te nemen. Maar dat hebben we gedaan door lekker een ijsje te eten!! Met een dikke sjaal om en veel kleren aan een heerlijk ijsje gegeten! En haar de volgende ochtend uitgezwaaid.

Dat weekend had ik eigenlijk het plan om met twee andere meisjes naar Battambang te gaan... Maar ik was nog steeds hardstikke verkouden en Sanne, mijn kamergenootje, was ziek... Dus uiteindelijk maar besloten dat het beter was om thuis te blijven. Een rustig weekendje gehad, met als enige tripje Pongro village. Dit keer waren ze voor mijn gevoel niet echt opgeschoten met bouwen, maar ik zag wel dat ze wat hadden gedaan... Dus het ligt gelukkig niet stil.

En dan zijn we al aangekomen bij Kerstmis. Phal, mijn directeur, vertelde dat hij het ook wilde vieren op New Bridge. Super leuk idee, maar het was al dinsdag, en Cees (hij is nu ook een vrijwiller op mijn project) en ik wisten nog steeds niet wat er van ons verwacht werd. Hoe laat moeten we er zijn? Wat gaan we doen? Uiteindelijk zelf maar besloten dat we gewoon in de ochtend en in de middag zouden gaan. En dan zouden we wel zien hoe de dag zou lopen... Tja, Cambodja..... Daar plannnen ze niet alles weken van te voren!!!
Uiteindelijk een GEWELDIGE dag gehad op het project!!! Helemaal geen kerstgevoel, maar wel een super leuke, fijne en warme sfeer!!! Ik had mijn mooiste jurkje aangetrokken (het jurkje wat ik hier heb laten maken) omdat het toch Kerst was.... Het is moeilijk te beschrijven wat we die dag gedaan hebben, maar ik zal het proberen. De teachers hadden super leuke spelletjes bedacht, er stond leuke muziek op en we gingen koken!! Gewoon op de ‘speelplaats’werd een vuurtje gestookt. Drie grote stenen, met daartussenin wat hout en aansteken maar!! Een super grote pan op het vuur!! Bij de waterpomp werd de vis en het veel schoongemaakt door verschillende kinderen en overal werd heerlijk gespeeld en gelachen! Helaas moesten Cees en ik rond 11 uur weg, omdat we ook nog Kerst zouden vieren met de andere vrijwilligers. Maar toen we daar aan kwamen was het feestje daar in volle gang, en omdat NB zo leuk was, wilde ik heel snel weer terug;) Toch een leuke tijd gehad met de andere vrijwilligers, maar ik was blij dat we weer terug gingen naar New Bridge. ’s Middags nog meer gedanst en wat spelletjes gespeeld.
’s Avonds was ik gesloopt!! Het was zo’n leuke, maar intensieve dag!! Nog wat gaan eten en daarna heerlijk gaan slapen!
Op tweede kerstdag heb ik gewoon moeten werken... Omdat het een Boedhistisch land is, kennen ze eigenlijk al geen Kerstmis.... Dus het gewone leven ging weer verder. Cees en ik hadden wel nog cadeautjes gekocht voor de teachers, omdat ze zoooo lief zijn!! Wat waren ze blij met de armbandjes en make-up poeder die we hadden gegeven!! Geweldig om ze zo blij te zien!!

Afgelopen weekend zijn we naar the floating village gegaan. Ik weet zo even niet meer hoe het heet. Maar wel weer leuk om te zien. Deze huizen stonden nog hoger, hadden nog een ‘verdieping’ onder hun huis als opslag en lekker op de boot gegeten!! Veder niet meer zoveel gedaan, omdat ik erg moe was van twee avonden stappen;) Tja, ik ben ook de jongste niet meer, haha!!

Oud op nieuw was ook weer een hele ervaring!! Heel gek om dat hier te vieren, gewoon omdat ik totaal niet het idee had dat het december was! Laat staan alweer tijd voor een nieuw jaar! Met een aantal vrijwilligers gekookt en heerlijk gegeten. Daarna, rond 11 uur, de stad in. Jeetje, wat was het druk zeg!!! Pffff, niet normaal!!! We gingen bij de rivier zitten om het vuurwerk goed te kunnen zien... Toen het 12 uur was, en dus in Cambodja al 2014, werd het vuurwerk op een andere plek afgestoken.... Geen goed plekje uitgekozen dus;) Haha.... Maar het vuurwerk was 5 minuutjes en toen was het klaar... Toch wel raar om maar een paar knallen te horen en dan is het voorbij! Iedereen een gelukkig nieuwjaar gewenst en nog even gedanst. Maar het was zo ontzettend druk, dat we toch redelijk op tijd naar huis gegaan!! Geskypt met mijn lieve vriendinnetje Fenna!! Raar om gelukkig nieuwjaar te zeggen, terwijl dat in Nederland nog helemaal niet was!!
Maar mijn eerste dag van het nieuwe jaar heerlijk doorgebracht!! Het zonnetje scheen, de lucht was helder blauw, dus tijd voor het zwembad!!! Wat een ervaring om op deze manier het nieuwe jaar in te gaan!! ’s Avonds gezellig metg alle vrijwilligers gebarbecued!

2014 is begonnen!! Een wat minder jaar afgesloten, om van 2014 een heel mooi jaar te maken! Het begin is in ieder geval goed geweest! Laten we hopen dat er veel mooie ervaringen bij mogen komen dit jaar. Zowel hier in Azië, als in Nederland, als ik straks weer terug ben.

Ohja, misschien ook nog even goed om te vertellen. Ik heb mijn prject met 3 weken verleng! Mijn laatste dag zal zijn op 31 januari. Daarna zal ik nog een weekje rondreizen in Cambodja, om daarna samen met Elise en Paulien naar Vietnam te gaan!! En daar zien we wel hoe lang we het met elkaar volhouden;)
Het aftellen op mijn project gaat nu dus echt beginnen!! Na vandaag nog maar 4 weken..... Welke mooie ervaringen zal ik hier nog opdoen in die 4 weken?!

  • 03 Januari 2014 - 10:51

    Fenna:

    <3!!

  • 03 Januari 2014 - 16:22

    Mama:

    Lieve Lotte,

    Ja wij skypen regelmatig. Hierdoor weet ik alles van je reisverslag. Naar je foto's ben nieuwschierig.
    Veel liefs, jouw mama.X

  • 03 Januari 2014 - 19:02

    Marie Jose:

    Lieve Lotte,

    Wat leuk om al je ervaringen te lezen. Vietnam is ook echt een geweldig land om te zien!

    Geniet er nog van!
    Marie Jose

  • 05 Januari 2014 - 10:03

    Annie:

    Hallo Lotte,

    Ook voor jou heel veel geluk en liefde voor 2014.
    Leuk om de verslagen te lezen en vooral dat jij het zo goed naar je zin hebt.
    Geniet er maar van.

    Liefs, Annie

  • 05 Januari 2014 - 14:53

    Tante Ans:

    Lieve Lotte
    Het allerbeste voor 2014. Geniet nu nog van Azië en vervolgens van alles in Nederland.

  • 14 Januari 2014 - 17:01

    Stefanie:

    Lieve Lotte!

    Ik lees deze blog nu pas, die heb ik omwille van een onbekende reden gemist!
    Wat enorm lief om een alinea aan mij te besteden, ik voel me vereerd! :D :D.
    Ik ben toch stiekem erg jaloers nu ik dit allemaal lees!! En ik heb jou en iedereen in Siem Reap zeker gemist de voorbije weken! Dus beloof me dat je ten volle gaat geneiten de laatste weken, want het is een bijzondere tijd!

    Tot hoors!
    Stefanie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

2022 Omdat mijn blog (mamaboem.blogspot.com) niet meer goed werkt, ga ik hier verder met mijn verhalen over mijn NAH 2013 Hier ga ik mijn (hopelijk) mooie reiservaringen delen en bewaren.

Actief sinds 20 Juli 2013
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 18847

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2022 - 09 Augustus 2022

MAMABOEM Mijn verhaal van mijn NAH

13 Oktober 2013 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: