Volunteering in Da Nang, my last three weeks.... - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Lotte Beek - Bongers - WaarBenJij.nu Volunteering in Da Nang, my last three weeks.... - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Lotte Beek - Bongers - WaarBenJij.nu

Volunteering in Da Nang, my last three weeks....

Blijf op de hoogte en volg Lotte

19 Mei 2014 | Vietnam, Da Nang

Hallo allemaal,

Wat gaat de tijd toch snel!! Helaas is mijn vrijwilligerswerk in Da Nag ook alweer afgelopen, en is het aftellen nu toch echt begonnen! Over anderhalve week ben ik weer op Nederlandse bodem! Maar..... voor het zover is, zal ik eerst nog even vertellen over mijn laatste drie weekjes in Da Nang, want ik heb hier een top tijd gehad!

Omdat het nogal veel is om alles over mijn vrijwilligerswerk te vertellen, een paar highlights van de afgelopen weken.

Zoals ik in mijn vorige verslag had aangegeven, heb ik vorige week een gesprek gehad met de directeur van Kindergarten. Ik had gedacht dat dit een moeizaam gesprek zou worden, vanwege het gebrek aan Engels van de directeur. Maar wat bleek achteraf..... Ik had me aardig vergist! Zijn Engels was goed en ik had een leuk, interessant en een nuttig gesprek gehad. Na het gesprek zijn we nog naar een çafeetje’ gegaan om koffie te drinken. Een hele mooie ervaring, om weer een stukje echt Vietnam mee te maken.
Maar, alleen bij het gesprek is het natuurlijk niet gebleven. Na deze meeting, kon ik aan de slag om de doelen opnieuw uit te werken, en ze zo te beschrijven dat nieuwe vrijwilligers hier op een verantwoorde manier mee aan de slag kunnen. Na een paar uur achter mijn laptop, heb ik dit gelukkig af kunnen krijgen voordat ik Da Nang verlaat.

Ook voor de andere projecten heb ik wat kunnen betekenen. Samen met Tram anh ben ik puzzels gaan kopen, die we op de andere projecten gebruiken. Het zijn simpelen puzzels, die voldoende uitdaging geven voor de meeste kinderen. Ze zijn hier helemaal weg van en spelen er iedere keer vol overgave mee! Heel mooi om te zien!

Daarnaast ben ik ook met een aantal kinderen van AOV (de verstandelijk beperkte) en Dai Loc (weeshuis met ‘normale’ kinderen) armbandjes gaan maken. Een kwaliteit die ik, ergens heel die, verstopt had zitten. Maar wat vonden ze dit geweldig!!! Ze waren erg enthousiast! Er was zelfs één meisje bij Dai Loc dat een armbandje voor mij heeft gemaakt! Super lief!

Wat mij ook heel gelukkig heeft gemaakt, is het zien van vooruitgang bij de kinderen van Red Cross. Kinderen die nu zelfstandig kunnen eten, zelfstandig tanden kunnen poetsen (of niet meer huilen wanneer wij het bij ze doen), kinderen die, als wij weg gaan, ‘bye bye’ kunnen zeggen en een kunshandje geven en het feit de meeste kinderen gewoon ontzettend vrolijk worden wanneer ze ons zien!

Ook heb ik op AOV mogen schilderen. De muren in de fysio-ruimte waren allemaal wit. Vorige week waren twee vrijwilligers hiermee begonnen, deze week mocht ik meehelpen met het schilderen. We zijn nog niet klaar, maar het ziet er nu al heel leuk uit.

Op donderdag 1 mei, was het een nationale feestdag in Vietnam. Wij zijn deze dag gewoon gaan werken, maar gingen ’s middags, nadat we bij Dai Loc waren geweest, naar the Stream. Ik had geen idee wat ik ervan moest verwachten. Maar we gingen in bootjes (zonder peddels) varen in een natuurlijke stroom.... Het weer was niet geweldig (wat regen), maar ik heb een leuke middag gehad, tussen alle lokale mensen in de bootjes:)

Dat weekend hadden we weer een weekendje Hoi An gepland. In de lokale bus, weer opweg naar Hoi An. Maar helaas, in Hoi An kreeg ik ontzettende hoofdpijn. Dus 3 uur later zat ik weer in de bus terug naar ‘huis’ en werd het voor mij (weer) een weekendje in bed!

Op donderdagmiddag 8 mei waren we vrij, omdat de kinderen in Vietnam nu examens hebben, en druk waren voor school. Wij zijn toen, samen met onze Vietnameese collega’s naar het strand gegaan. Helaas wilde de zon zich niet laten zien, maar hebben we in de regen gezwommen, gespeeld in de golven en met het zand. Een hele leuke middag aan het strand, als een echte Vietnamees:)

Vorige weekend was een vol, Vietnamees, erg leuk programma! Vrijdagmiddag zijn we eerst met onze lokale collega’s voor een pedicure en manicure weg geweest.... We waren daar 4 uur, omdat we een hele tijd moesten wachten voordat we aan de beurt waren. ’s Avonds in de buurt naar een karaoke-bar gegaan. Hier hadden we een privé-kamer en hebben we heerlijk mee kunnen zingen op meiden-nummers.
Zaterdag hebben we scooters gehuurd en zijn we eerst naar the big boeddha gereden. Een lady Boeddha van wel 62 meter hoog, met een geweldig uitzicht over Da Nang. Daarna doorgereden naar het strand, om daar heerlijk uit te rusten. Die avond zijn we naar LotteMart gegaan om te bowlen. Yes, ik heb mezelf verbeterd! Ditmaal had ik 145 punten behaald:) Na het bowlen de stand in om nog even een drankje te drinken.

Afgelopen maandag en dinsdag was de verjaardag van Boeddha. Daarom heb ik dinsdagmiddag, samen met de manager van Volunteer Vietnam gebeden. Daarbij heb ik geld, goud, zilver en papier mogen verbranden voor de overledenen.
De verjaardag van Boeddha zou groots gevierd worden in de stad, werd ons verteld. Dus dinsdagavond zijn we met goede moet naar de riverside gegaan, om hier naar een optocht te kijken..... Maar helaas, wij waren niet helemaal goed geïnformeerd, want wij hadden niets gezien. Daarentegen hadden we een gezellige avond gehad en een heerlijk drankje gedronken.

Woensdagmiddag, na het werken bij Red Cross, ben ik samen met 3 meiden naar tje Marble mountain gegaan. Het weer was perfect, nog een mooi zonnetje tussen de wolken. Dit zorgde voor prachtige foto’s. In deze mountain een paar grotten ingegaan en naar het topje van de berg gegaan voor een prachtig uitzicht!
Om na deze grote inspanning te kunnen ontspannen, zijn we die avond op pad gegaan voor een massage. In onze straat hadden we er een gezien, waar we vol enthousiasme naartoe gingen... Daar aangekomen hadden we ons een klein beetje vergist. Het is een massagesalon, maar voor mensen die graag een happy –end willen.... Dus ik werd gemasseerd in een privé-kamer, met een bad en een apart sfeerlicht, door een meisje in een heel strak en kort jurkje, op hoge hakken. Een hele grappige ervaring! Gelukkig voor mij geen happy-end, maar wel een fijne massage.

Afgelopen donderdag had ik geluk, ik mocht achter op de scooter naar Dai Loc. Heerlijk een uur achter op de scooter, genieten van het drukke verkeer, de mooie rijstvelden, bergen en mocht ik het echte Vietnam nog even opsnuiven! Wat was dat heerlijk, maar erg warm;)

Dit weekend leuk afgesloten met een weekendje Hoi An. Voor dit avontuur zelf scooters gehuurd en heerlijk rondrijden in Hoi An. Het was ontzettend warm, dus heerlijk weer voor het strand en het zwembad!
Omdat het gisteren mijn laatste avond was, zijn we naar het park gegaan en zijn daar gaan skeeleren. Ze hebben daar een huisje, en verhuren daar skeelers! Dus tussen alle Vietnamese heerlijk skeeleren. Een supere leuke afsluiter van een super leuke maand!

Nu op naar mijn laaste avontuur, anderhalve week alleen reizen! Ik heb er ontzettend veel zin in en ben benieuwd wat ik nu nog ga tegen komen:)

  • 21 Mei 2014 - 11:16

    Marieke Jacobs:

    Mooie verhalen weer Lotte, geniet nog van je laatste week en misschien tot snel in Heeswijk.
    Groetjes, Marieke

  • 21 Mei 2014 - 18:51

    Fenna:

    NOG EVEN EN JE BENT WEER TERUG!!!!!! WOEHOE!
    Maar wat heb je weer een gaaf verhaal en veel leuke dingen meegemaakt. Ik kan niet wachten tot ik de verhalen in real life kan horen. Uber trots op je!!

  • 23 Mei 2014 - 21:23

    Tante Ans:

    hoi Lotte,

    Wat een belevenissen.
    Nog een paarfijne laatste dagen en dan een goede reis naar huis en welkom in het mooie Nederland weer.

  • 23 Mei 2014 - 22:01

    Mama:

    Hallo lieverd,prachtige foto's.Geniet er van. Liefs jouw mama.X.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

2022 Omdat mijn blog (mamaboem.blogspot.com) niet meer goed werkt, ga ik hier verder met mijn verhalen over mijn NAH 2013 Hier ga ik mijn (hopelijk) mooie reiservaringen delen en bewaren.

Actief sinds 20 Juli 2013
Verslag gelezen: 3879
Totaal aantal bezoekers 18845

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2022 - 09 Augustus 2022

MAMABOEM Mijn verhaal van mijn NAH

13 Oktober 2013 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: